vitaliteit en stress

man doorzichtig 1

individuele coaching

vitaliteit & stress

Weer met overtuiging en passie doen wat echt bij jou past? Soms lijkt de levensenergie uit je aderen weggestroomd. Het werk staat je tegen. Je voelt je misschien somber, gespannen, inadequaat of machteloos.  De balans is in elk geval zoek en dit veroorzaakt stress. 

De gevolgen van somberheid en stress nestelen zich vaak langzaam aan op meerdere facetten van het leven. Niet alleen de relatie met naasten maar ook die op het werk kunnen er zwaar onder lijden. Om je balans te kunnen herpakken, moet je soms durven stil staan.

Uiteindelijk gaat het er om de relatie met het ‘zelf’ weer te herstellen en het stressresponssysteem te her-ijken. Vergelijk het stressresponssysteem met een spriaalveer: een veer in goede conditie heeft veerkracht. Een veer die te lang niet terug kon veren raakt verslapt en kan zijn functie niet meer optimaal uitoefenen. Door het stressresponssysteem te trainen, wordt de veer weer opnieuw afgesteld.

Ter preventie van verzuim of in het kader van re-integratie kan het ontwikkelen van een hoge hartcoherentie een helpende factor zijn. Hiertoe worden drie ‘Stress te Lijf” programma’s aangeboden. 

programma's

€285 / basis

STRESS TE LIJF – CONSULT

€1490 / intensief

Stress Te Lijf – 3 maanden​

meest gekozen
4.4/5

€2990 / compleet

Stress Te Lijf – 6 maanden

man doorzichtig 2
Info
achtergrond

Hartcoherentie is een korte benaming voor een coherent hartritmepatroon. ‘Coherent’ betekent ‘samenhangend’. Er is sprake van een hoge hartcoherentie als jouw hartritme mooi samenvalt met jouw ademhaling. Bij een lage hartcoherentie valt jouw hartritme niet goed samen met jouw ademhaling. We spreken dan van een chaotische hartslagvariabiliteit.

Wanneer je last hebt van stress, is er sprake van een lage hartcoherentie. Ook kunnen psychische klachten juist een negatieve invloed hebben op jouw hartcoherentie.

Kortdurende stress is gezond, dit geeft geen problemen. Het is anders wanneer de hartcoherentie laag blijft tijdens ontspanning. Wanneer dit het geval is, is er sprake van chronische stress of spanning (de ongezonde variant van stress). Wanneer er sprake is van chronische stress of spanning kan je last krijgen van lichamelijke klachten.

Je hartcoherentie kun je trainen, en meten met een speciaal apparaat. Zo kun je je hartcoherentie positief beïnvloeden en weer op een gezond niveau brengen door middel van ademhalingsoefeningen, visualisaties en positieve gevoelens door lichaamsgerichte psychotherapie.

Wil jij werken aan een hogere hartcoherentie en wil je daarbij professionele ondersteuning? Sabine Meulenbeld kan samen met jou oorzaken onderzoeken van een chaotische hartslagvariabiliteit en werken aan een hogere hartcoherentie.

Een bekende manier om met hartcoherentie te werken is de Wim Hof methode aka The Iceman. Ademhaling beïnvloed je je autonome zenuwstelsel. De Wim Hof Methode bestaat uit drie belangrijke onderdelen: ademhalingsoefeningen, koude training, meditatie & visualisatie. Drie van die twee vormen integraal onderdeel van het ‘stress te lijf’ programma.

Zelfs op Skepsis.nl zijn ze positief over Hof: “Wetenschappelijk zeer interessant, omdat het voor het eerst aantoont dat je wel degelijk bewust, zonder medicatie, in staat bent om je afweersysteem te beïnvloeden. De onderzoekers vermoeden dat het vooral draait om de ademhalingstechnieken, die het adrenalinepeil doen stijgen en het is bekend dat adrenaline de afweer onderdrukt.”

In de afgelopen jaren hebben wetenschappers ontdekt dat het hart zijn eigen onafhankelijke zenuwstelsel heeft- een complex systeem dat het “brein van het hart” genoemd wordt. Dit systeem ontvangt informatie en stuurt het door naar de hersenen in het hoofd. Zo ontstaat er een tweerichtingsverkeer tussen het hoofd en het hart.

Hartcoherentie geeft je inzicht en informatie hoe verschillende delen van je hersenen functioneren en samenwerken, hoe emotionele herinneringen je gedrag beinvloeden, wat je emoties en je zenuwstelsel met elkaar te maken hebben en hoe je hart en brein met elkaar communiceren.

De eerste stap richting een vitaal leven is
beginnen met stilstaan.

Albert Sonneveld – Stress Burn-out specialist
Schuiven naar boven